Luontojuttuja
Luontojuttuja-sivulla on luontoon liittyvää tekemistä ja jutunjuurta ryhmille.
- Luontonopat ja Ideamyrskypelit auttavat ideoimaan luontolähtöistä toimintaa yhdessä.
- Kuvavisoissa arvaillaan, mikä kuva paljastuu vähitellen.
- Ennätysvisoissa tutustutaan maapallon, eläinkunnan tai Suomenmaan ennätyksiin.
- Helpot luontokysymykset kannustavat keskustelemaan omista luontokokemuksista.
- Luontoväittämät tarjoavat sekä aivojumppaa että luontotietoa.
- Sananselityspeleissä voi puhua, piirtää, äännellä tai näytellä.
Lintuaiheista tekemistä on koottu myös Lintubingo ja muita lintujuttuja -sivulle. Luontoaiheisia nettipelejä löytyy lisää Helpot nettipelit -sivulta.
Luontonoppa-peli
Luontonoppa on pelillinen ja ryhmää osallistava väline luontolähtöisen toiminnan suunnitteluun. Pelaamalla ohjaajat ja ryhmään osallistujat voivat ideoida tulevaa toimintaa.
Valitse ryhmällesi sopiva peli:
- Helpossa pelissä on kysymyksiä sekä muutama jumppaliike.
- Vaativassa pelissä on ideasanoja, joita yhdistetään luontoteemaan.
Pieni ryhmä voi pelata peliä yhdessä. Isompi ryhmä kannattaa jakaa 3–4 hengen pienryhmiin. Jokainen ryhmä valitsee kirjurin, joka kirjoittaa ideat ylös.
Pelaamiseen tarvitset jokaista ryhmää kohti:
Peli etenee niin, että jokainen heittää vuorollaan kahta noppaa. Tummempi noppa kertoo vaakarivin ja vaaleampi noppa pystyrivin. Rivien risteyksessä on sana, kysymys tai liike.
Pelihetken jälkeen syntyneet ideat käydään läpi.
Luontonoppa-pelin tausta
Vaativa luontonoppa on kehitetty Vanhustyön keskusliiton luontolähtöiseen Ystäväpiiri-koulutukseen ohjaajien ideamyrskypeliksi.
Luontoaiheinen ideamyrskypeli
Ideamyrskypeli on pelillinen ja ryhmää osallistava väline luontolähtöisen toiminnan suunnitteluun.
Ideamyrskypelissä on samat kysymykset ja jumppaliikkeet kuin helpossa luontonopassa. Myös nettipelissä on tärkeää tehdä ryhmän ajatukset näkyviksi kirjoittamalla ne esim. fläppitaululle. Jos ryhmä on iso, kannattaa keskustelu aloittaa vierustoverin kanssa, ja jakaa sen jälkeen ajatukset koko ryhmälle.
Linkit Wordwall-peleihin
Arvaa mikä eläin? -kuvavisat
Arvaa mikä eläin? -visassa kuva paljastuu ruutujen takaa vähitellen. Ryhmä yrittää arvata, mikä eläin on kyseessä.
Jokaisessa visassa on 10 kuva-arvoitusta. Visa toimii parhaiten näytöllä tai valkokankaalla, kun tiedoston lataa koneelle.
Ennätysvisat
Kolme erilaista tietovisaa saa ryhmän pohtimaan, mitkä ovat maapallon, eläinkunnan tai Suomen ennätyksellisiä asioita. Tiedon puute ei haittaa, koska monivalinta-visoissa voi onnistua myös arvaamalla.
Kaikista visoista on sekä tulostettava että valkokankaalta tai näytöltä katsottava versio. Dia-vastauksissa on myös tietoa ja kuvia.
Ennätysvisa: Maailman eläimet
- Kysymykset (diat)
- Vastaukset ja selitykset (diat)
- Kysymykset (tulostus)
- Vastaukset (tulostus)
Ennätysvisa: Maapallo
- Kysymykset (diat)
- Vastaukset ja selitykset (diat)
- Kysymykset (tulostus)
- Vastaukset (tulostus)
Ennätysvisa: Suomenmaa
- Kysymykset (diat)
- Vastaukset ja selitykset (diat)
- Kysymykset (tulostus)
- Vastaukset (tulostus)
Visat nettipelinä
- Ennätysvisa: Maailman eläimet
- Ennätysvisa: Maapallo
- Ennätysvisa: Suomenmaa
Tulostettavat luontokysymykset
Luontokysymykset ovat helppoja kysymyksiä, joihin voi vastata kyllä tai ei. Tarkoituksena on se, että osallistujat kysyvät kysymyksiä toisiltaan ja keskustelevat kysymyksen jälkeen aiheesta vapaammin. Näin ryhmän keskinäinen vuorovaikutus lisääntyy ja samalla osallistujat oppivat tuntemaan toisiaan paremmin. Ohjaaja voi nostaa esiin ryhmää yhdistäviä asioita sekä ottaa nämä huomioon ryhmätoiminnan suunnittelussa.
Luontokysymyskortit
Käyttöehdotus: Valitse ryhmälle sopivat kortit ja levitä ne pöydälle. Näytä esimerkkiä ja nosta yksi kortti sekä lue kysymys. Kaikki vastaavat nostamalla peukalon ylös tai alas. Anna tilaa aiheesta syntyvälle keskustelulle. Valitse sen jälkeen seuraava henkilö, joka nostaa kortin, kysyy kysymyksen ja valitsee seuraavan henkilön.
Kysymyslistat
Jaa jokaiselle saman vuodenajan kysymyslista. Valitse listalta kysymys ja kysy se koko ryhmältä. Kaikki vastaavat nostamalla peukalon ylös tai alas. Anna tilaa aiheesta syntyvälle keskustelulle. Valitse sen jälkeen seuraava henkilö, joka valitsee listalta kysymyksen tai keksii sen itse, kysyy sen toisilta sekä valitsee seuraavan henkilön.
- Talviset luontokysymykset
- Keväiset luontokysymykset
- Kesäiset luontokysymykset
- Syksyiset luontokysymykset
Luontokysymykset nettipelinä
Luontokysymykset löytyvät myös laatikkoleikki-nettipeleinä. Laatikkoleikissä osallistujat voivat valita vuorotellen haluamansa luukun itse. Kaikki näkevät saman kysymyksen yhtä aikaa ja voivat keskustella aiheesta joko parin kanssa tai pienissä ryhmissä. Jo avatut luukut jäävät auki.
Luontokysymykset laatikkoleikkinä
Vuodenaikaan liittyvät kysymykset
- Talviset luontokysymykset
- Keväiset luontokysymykset
- Kesäiset luontokysymykset
- Syksyiset luontokysymykset
Luontoväittämät (mielipiteet ja kokemukset)
Luontoväittämät-tehtävä tarjoaa virkistävän hetken vaikka ryhmäkerran puoliväliin. Samalla ryhmän kokemukset, mielipiteet ja osaaminen tulevat esille.
Ohjaaja tai ryhmän edustaja esittää yhden väitteen kerrallaan ja osallistujat kertovat, ovatko samaa mieltä vai eri mieltä vaikka peukuttamalla.
Jos ryhmä kaipaa myös fyysistä toimintaa, niin vastaukset voi esittää tilassa liikkuen tai jumppaliikkeitä tehden.
Tulostettavat väittämät
Luontoväittämät (tieto)
Luontoväittämät tarjoavat aivojumppaa ja luonnontietoa. Niiden avulla voi myös harjoitella puheen ymmärtämistä ja keskittymistä.
Tulostettavat luontoväittämät
Ohjaaja tai ryhmän edustaja esittää yhden väitteen kerrallaan ja osallistujat kertovat, onko väite oikein tai väärin. Väittämäsarjoja on kuusi ja ensimmäiset sarjat ovat helpompia.
Jos ryhmä kaipaa myös fyysistä toimintaa, niin vastaukset voi esittää tilassa liikkuen tai jumppaliikkeitä tehden.
Luontoväittämät nettipelinä
Liukuhihnalla kulkee yksi väite kerrallaan. Yksin tai porukalla voi miettiä, onko väite oikein vai väärin. Peli päättyy viiden virheen jälkeen.
Luontosananselitykset
Sananselitykset sopivat aivojumpaksi ja seurapeliksi. Sanoja voi selittää toisin sanoin, piirtää, elehtiä, äännellä ja antaa toisten arvata. Valitse vaihtoehdoista ryhmällesi sopivat tai keksi tyhjiin kortteihin lisää sanoja.
Lisää ideoita korttien monipuoliseen käyttöön löydät Sananselityspelit-sivulta.
Eläinsananselitykset
- Eläinsanat 1 (näyttele, ääntele)
- Eläinsanat 2
- Tyhjä pohja omille sanoille
Kasvisananselitykset
- Kasvisanat
- Tyhjä pohja omille sanoille
Kivisananselitykset
- Kivisanat
- Tyhjä pohja omille sanoille
Lisää luontojuttuja
Luontosanaleikki
Keksikää luontoon liittyviä sanoja, jotka alkavat edellisen vastauksen viimeisellä kirjaimella. (Esimerkki: perhonen – naali – ikirouta – ampiainen)
Vastaaja voi aloittaa lauseella ”Rouva Reipas meni metsään ja näki…” tai ”Herra Haavi meni niitylle ja näki…”.
Tehtävä toimii muistiharjoituksena, jos vastaaja luettelee aikaisemmat vastaukset. Ryhmä voi auttaa tarvittaessa.
Luonnollinen fiiliskierros
Aloittakaa tapaaminen ulkona niin, että jokainen osallistuja etsii luonnosta esineen, joka kuvaa sen hetkistä fiilistä. Ohjeistuksessa voi kannustaa miettimään esinettä eri aistien, kuten tuoksun tai tuntoaistin, kautta. Jokainen esittelee valitsemansa esineen ja kertoo fiiliksestään sen verran kuin haluaa.
Luonnollinen omakuva
Osallistujat hajaantuvat lähiluontoon, valitsevat itseään puhuttelevan paikan, ja kokoavat omakuvan löytämistään materiaaleista kuten lehdistä, kepeistä ja kävyistä. Kun omakuvat ovat valmiita, ryhmä kiertää kuin taidenäyttelyssä. Osallistujat esittelevät omakuvansa ja toiset kertovat, mitä kaunista tai kiinnostavaa he teoksissa näkevät.
Luontotaidenäyttely kehyksellä
Leikkaa pahvista kehyksiä. Anna jokaiselle osallistujalle (tai parille) kehys ja pyydä rajaamaan lähiluonnosta kohta, joka on kaunis tai mielenkiintoinen. Kun teokset ovat valmiit, ryhmä kiertää kuin taidenäyttelyssä ja osallistujat esittelevät teoksensa toisilleen. Kannusta keskusteluun.
Arvaa mikä kädessäni on? -koskettelupussi
Kerää erilaisia luonnon esineitä pussiin. Esimerkiksi 15–20 esinettä on sopiva määrä, älä kerää pussia liian täyteen. Esineitä voivat olla käpy, kivi, simpukka, kääpä, kaarna, tuohi, siemen, siemenkota, varpu, omena, luumu, peruna ym.
Jokainen osallistuja työntää kätensä vuorotellen pussiin, valitsee ensimmäisen käteensä osuvan esineen ja kuvailee sitä pitäen kättä pussissa. Muut yrittävät arvata, mikä esine on. Kun joku on arvannut oikein, esineen voi nostaa näkyville. Vuoro siirtyy oikein arvanneelle.
Vastaavan tehtävän voi toteuttaa ulkona niin, että jokainen etsii luonnosta yhden esineen, ja kuvailee sitä toisille.
Luontojuttuja netissä
- Luontoportti-sivusto
- Ötökkätieto-sivusto
- Metsähallituksen Luontoon-sivusto
- Luke Luonnonvarakeskus -sivusto
- Green Care Finlandin menetelmät
- Ylen kokoamat Parhaat luonnon livekamerat
- Ylen luontoaiheisia nettitestejä
- Ylen Tunnistatko nämä sääsymbolit?
- Suomen luonnon lintukaraoke
- Luontomusavisa Suomen luonto -lehden sivustolla
- Luontosivuston luontoharjoituksia
- BirdLife Suomen lintumateriaaleja opettajille
- Suomen Ladun Hyvinvointia luonnosta -sivusto
- Latvarellin tulostettavat materiaalit
- Noppaperhosen helppoja luontovisoja
- Värinauttien luontoaiheisia pelejä ja tehtäviä
- Mieli ry:n Hyvän mielen metsäkävelyt Youtubessa
- Forssan kuvataidekoulun Luonnonvärit kuvataiteessa -opas
Lajikortteja
- #Ulkoluokka -sivuston leikkikortit ja lajikortit
- Biodiversity Heritage Libraryn 150 000 kasvi- ja eläinkuvaa
RyhmäRenki ja luonto
Vinkki: Eri toimijoiden luontokortteja ja paljon muuta on koottu Materiaalia ryhmätoimintaan -sivulle.
Hakusanat: luontovisoja, tietovisoja, tietovisat, nettivisa, luontoaiheisia kysymyskortteja, luontokysymyksiä, helpot luontotehtävät, ryhmänohjaus, ulkoluokka, ryhmän ohjaaminen, osallistava ryhmätoiminta, muistelu, kompatehtäviä, kuva-arvoituksia