Ota koppi ja kerro
Ota koppi ja kerro -sivulla on helppoja kysymyksiä, joihin voi vastata kyllä tai ei. Kun osallistujat kysyvät kysymyksiä toisiltaan, ryhmän keskinäinen vuorovaikutus lisääntyy. Ryhmää kiinnostavan kysymyksen jälkeen kannattaa antaa tilaa vapaamuotoiselle keskustelulle. Samalla osallistujat oppivat tuntemaan toisiaan paremmin.
Kysymykset voi tulostaa kortteina tai listoina. Digipelit sopivat sekä etäryhmiin että lähiryhmiin.
Ta lyra och berätta -frågor finns även på svenska!
Ota koppi ja kerro -harjoitukset ovat syntyneet Aivoliiton Juttu-tupa-toiminnan ja RyhmäRengin yhteistyön tuloksena.
Ota koppi ja kerro -kysymykset tulosteena
Tulosta kysymyslistoja tai kysymyskortteja. Harjoitus on helpompi, jos tulostat kaikille samanlaisen kysymyslistan. Jos ryhmä tarvitsee paljon tukea, niin helpoin vaihtoehto on kortti.
Ota mukaan pehmeä pallo, lankakerä tai hernepussi puheenvuorojen jakamista varten. Esineen heitto sujuu parhaiten, kun sekä ryhmä että ohjaajat istuvat pöydän ympärillä ja pöydällä ei ole mitään ylimääräistä.
Laita kortit pinoon tai jaa ryhmälle kysymyslistoja. Ohjaaja antaa ensimmäisen vuoron heittämällä esineen valitsemalleen henkilölle. Tämä nostaa kysymyskortin tai valitsee kysymyksen listalta ja kysyy sen koko ryhmältä. Kaikki vastaavat nostamalla peukalon ylös tai alas. Anna tilaa aiheesta syntyvälle keskustelulle. Tämän jälkeen kysymyksen esittäjä valitsee seuraavan kysyjän heittämällä esineen eteenpäin.
Kysymyslistat
- Kysymyslistat 1 (10 sivua)
- Kysymyslistat 2 (10 sivua)
Kysymyskortit
- Kysymyskortit 1 (30 sivua)
- Kysymyskortit 2 (30 sivua)
- Tyhjä pohja
Vinkkejä:
- Etäryhmissä kysymyslistan voi jakaa osallistujien näytölle.
- Kysymyksiä voi käyttää vaikka joka ryhmäkerran alussa. Tuttu harjoitus keventää tunnelmaa ja aktivoi osallistujia.
- Kerro, että omia kysymyksiä saa keksiä. Koska osallistujat saattavat esittää myös henkilökohtaisia kysymyksiä, heille kannattaa kertoa, että vastaamisen sijasta voi sanoa “salaisuus”. Sopiva merkki tähän on etusormen vieminen huulille ja shhh-äänne.
- Lisää Juu vai ei -tyylisiä kysymyssarjoja löydät mm. Luontojuttuja-sivulta.
Ota koppi ja kerro -kysymykset nettipelinä
Onnenpyörää voi pelata vaikka joka ryhmäkerran alussa. Tuttu harjoitus keventää tunnelmaa ja aktivoi osallistujia. Laatikkoleikki on sopiva, kun aikaa on tarkoitus käyttää enemmän.
12 kysymyksen onnenpyörä
- Juu vai ei 1
- Juu vai ei 2
- Juu vai ei 3
- Juu vai ei 4
- Juu vai ei 5
- Juu vai ei 6
- Juu vai ei 7
- Juu vai ei 8
- Juu vai ei 9
- Juu vai ei 10
- Juu vai ei 11
- Juu vai ei 12
- Juu vai ei 13
- Juu vai ei 14
- Juu vai ei 15
- Juu vai ei 16
- Juu vai ei 17
- Juu vai ei 18
- Juu vai ei 19
- Juu vai ei 20
32 kysymyksen laatikkoleikki
Vinkkejä etäryhmille
- Osallistujat voivat harjoitella Nosta kätesi -toimintoa.
- Jos näytön jakaminen ei onnistu, voit käyttää nettipeliä toisella laitteella ja näyttää kysymyksen kameran avulla.
Lisää Juu vai ei -tyylisiä kysymyssarjoja löydät mm. Digitaaliset seurapelit -sivulta.
Utskrivbara Ta lyra och berätta -frågor
Över lätta 100 frågor, som besvaras med antingen ja eller nej
Frågelistor och frågekort
- Frågelistor (10 sidor)
- Frågekort (30 sidor)
Ta lyra och berätta -nätspel
Slumpmässigt hjul, 12 frågor
Snurra hjulet för att se vilka objekt som kommer härnäst.
- Ja eller nej 1
- Ja eller nej 2
- Ja eller nej 3
- Ja eller nej 4
- Ja eller nej 5
- Ja eller nej 6
- Ja eller nej 7
- Ja eller nej 8
- Ja eller nej 9
Öppna rutan, 32 frågor
Tryck på varje ruta för att öppna dem och avslöja objektet inuti.
Lisää juu vai ei -kysymyksiä
Vastaavia kysymyssarjoja löytyy myös seuraavista aiheista:
Hakusanat: helppoja kysymyksiä ikäihmisille, tekemistä aikuisten afasiaryhmille, helppoja keskustelukortteja vanhuksille, tutustumiskysymyksiä, kysymyskortteja muistisairaille, tulostettavia keskustelukortteja, kysymyksiä puheterapiaan, kysymyksiä muistisairaiden viriketoimintaan, tutustumisharjoituksia, tekemistä aikuisten etäryhmiin, etäryhmätoiminta, lätta frågor, ja / nej -frågekort