
Aakkonen ja aihe -peli
Aakkonen ja aihe -pelin sivulla on erilaisia kirjain- ja sanapelejä, joissa keksitään tai arvataan sanoja.
- Aakkonen ja aihe -peli tarjoaa aivojumppaa sanoilla ja sanojen alkukirjaimilla, kuten monille tutut pelit Avista, Vipunen ja Laiva on lastattu.
- Aakkosbingoa pelataan edellisen pelin tapaan, mutta kirjaimet ovat bingoruudukossa.
- Arvaa mikä sana -pelissä paljastetaan kirjaimia yksi kerrallaan noppaa heittämällä.
- Keksi sanoja -tehtävissä on tarkoitus keksiä mahdollisimman monta vastaukseksi sopivaa sanaa. Niitä voi ratkaista yhdessä tai antaa kotitehtäväksi.
Aakkonen ja aihe -peli
Aakkonen ja aihe -pelin tyyppisiä pelejä on ollut myynnissä ainakin 30-luvulta saakka, ja pelistä on askarreltu myös kotitekoisia versioita. Suomessa vastaavaa peliä on kutsuttu ainakin nimillä Vipunen ja Avista, englanninkielisissä maissa nimillä Quick Wit, Categories ja Scattergories. Myös Laiva on lastattu -leikissä on sama idea.
Perinteinen peliohje
Ensin arvotaan aihe nostamalla pakasta aihekortti tai avaamalla nettipelistä luukku. Seuraavaksi arvotaan kirjain joko nostamalla aakkoskortti tai avaamalla luukku. Pelaajat yrittävät keksiä mahdollisimman nopeasti sanan, joka liittyy aiheeseen ja alkaa arvotulla kirjaimella, esimerkiksi mauste + K voi olla kaneli tai kardemumma. Jos kukaan ei keksi vastausta, vaihdetaan toinen kirjain. Sanan nopeimmin keksinyt saa aakkoskortin itselleen, tai joku pelaajista voi pitää tukkimiehen kirjanpitoa saaduista pisteistä. Peli loppuu, kun aakkoskortit loppuvat tai joku saavuttaa sovitun pistemäärän.
Pelivaihtoehtoja
Joukkuepeli: Pelaajat muodostavat joukkueita, ja pelinohjaaja huolehtii aiheista, aakkosista ja kirjanpidosta. Kaikki joukkueet yrittävät keksiä aihetta ja kirjainta vastaavia sanoja. Se joukkue, joka keksii sanan ensin tai enemmän sanoja, saa aakkoskortin tai pisteen.
Kiireetön aivojumppa: Jos tavoitteena on rento aivojumppa, niin pelaajat voivat keskittyä keksimään mahdollisimman monta sopivaa sanaa. Kiireen tunne vähentyy edelleen, jos jokainen pelaaja kirjoittaa rauhassa sanoja paperille. Pisteitä ei tarvitse kerätä.
Kirjaimet hernepussilla: Tulosta aakkoset A4-kokoisina ja kiinnitä lattialle. Voit myös laittaa tulosteiden alle kerniliinan. Jaa ryhmä kahteen joukkueeseen. Ensimmäinen joukkue arpoo ensin aiheen ja heittää sitten hernepussia valiten näin toiselle joukkueelle kirjaimen. Toinen joukkue keksii mahdollisimman monta sopivaa sanaa minuutin aikana. Jokaisesta sanasta saa pisteen. Sen jälkeen vuoro vaihtuu.
Selkeä versio: Tulosta isot aakkoset ja aiheet. Laita yksi kirjain ja yksi aihe seinälle tai taululle muistin tueksi. Kirjoita vastaukset näkyville.
Helppo versio: Ryhmä keksii sanoja pelkästään aiheiden perusteella, ilman aakkosia. Aiheet voi näyttää isolta näytöltä muistin tueksi.
Helpot aakkoset
- Aakkoskortit
- Isot aakkoset (A4)
- Aakkoset onnenpyörässä (nettipeli)
- Aakkoset korttipakassa (nettipeli)
- Aakkoset luukuissa (nettipeli)
Aiheet
- Aihekortit 1
- Aihekortit 2
- Tyhjät kortit omia aiheita varten
- Isot aiheet 1 (A4)
- Isot aiheet 2 (A4)
- Aiheet luukuissa 1 (nettipeli)
- Aiheet luukuissa 2 (nettipeli)
Vinkki: Keksitkö muuta käyttöä kirjaimille onnenpyörässä? Tässä on kaikki aakkoset sisältävä Aakkospyörä.
Aakkosbingo
Tulosta jokaiselle pelaajalle aakkosbingoruudukko. Pyydä ryhmää arpomaan sattumanvarainen aihe nettipelistä tai poimimaan aihekortti. Jokainen pelaaja sanoo vuorotellen yhden aiheeseen liittyvän sanan. Samalla pelaaja rastittaa omasta ruudukostaan vastaukseksi keksimänsä sanan alkukirjaimen. Jos sanaa ei keksi, vuoro menee ohi. Kierroksen jälkeen aihe vaihtuu. Voittaja on se, joka saa koko ruudukon täyteen ensimmäisenä.
Vinkki: Aakkosbingo on helpompi, jos ruudukon alarivin vaikeammat kirjaimet leikkaa pois.
Arvaa mikä sana -peli
Tätä sanapeliä on helppo pelata milloin vain, kun alkuvalmistelut on kerran tehty. Tarvitset 1–2 noppaa, tulostettuja kirjaimia ja jonkin taulun tai seinän, jonne voit kiinnittää valitut kirjaimet teipillä, magneeteilla tai nastoilla.
Valitse sopivan pituinen sana ja kiinnitä oikeat kirjaimet paikoilleen nurin päin. Pyydä osallistujia heittämään vuorotellen noppaa ja paljastamaan silmälukua vastaava kirjain. Heittäjä saa arvata ensin, sen jälkeen toiset voivat kokeilla onneaan.
Jos kirjain on jo paljastettu tai lukua vastaavaa kirjainta ei ole, vuoro menee ohi.
Pelaamisen voi aloittaa kuusikirjaimisilla sanoilla, joissa on yleisiä suomen kielen kirjaimia.
Tulosta kirjaimia
Vinkkejä
- Kutakin kirjainta kannattaa tulostaa 2–3 kappaletta.
- Voit pyytää osallistujia keksimään sanoja ja ohjaamaan peliä.
- Jos teet kankaasta tosi ison nopan, sen heittäminen on hauska ohjelmanumero.
Keksi sanoja -tehtävät
Keksi sanoja -tehtäviä voi pohtia yhdessä valkotaulun tai fläppitaulun ääressä tai pelaamalla nettipeliä. Muutaman tehtävän voi tulostaa myös kotiin mietittäväksi tai ryhmää voi pyytää keksimään lisää vastaavia tehtäviä vaikka seuraavaksi kerraksi.
Kielitoimiston sanakirja avuksi
Tehtäviä voi keksiä lisää Kielitoimiston sanakirjan avulla. Kirjoita hakukenttään *-merkki ja sanojen loppuun sopivia kirjaimia (esimerkiksi *li), ja arvioi, toimiiko sana tehtävänä. Jos haluat keksiä sanoja, joissa on tietyt kirjaimet keskellä sanaa, voit korvata muut kirjaimet kysymysmerkillä (esimerkiksi ??kk?).
Digipeli Sanuli
Sanuli on nettipeli, jonka idea on englanninkielisestä Wordle-pelistä ja monille tutusta Mastermind-pelistä – tällä kertaa värikoodin sijasta ratkotaan sanoja. Pelin kehitti Jaakko Husso. Maksuton ja mainokseton peli toimii selaimessa, eikä vaadi kirjautumista. Kysymysmerkin klikkaaminen avaa ohjeet ja valikko-kuvan (kolme viivaa) avaa pelivaihtoehdot.
- Sanuli-peli
- Tietoa Sanuli-pelistä ja pelivinkkejä. Kotimaisten kielten keskus
Kierrätys-sanajahti
Voit tehdä vanhasta tietokoneen näppäimistöstä sanajahti-pelin. Kirjaimia voi säilyttää vaikka pilttipurkeissa. Ohje löytyy Hääräämön sivulta.
Hakusanat: sanapelejä, sanajahti, aivojumppaa aikuisille, kirjainpeli, aakkospeli, Vipunen, Avista, tehtäväkortteja, kirjainbingo, laiva on lastattu, seurapeli netissä, seuraleikki, keksi sana, keksikää sanoja, entinen Kirjain ja kysymys -peli