Kirjain ja kysymys -peli

Mitä K-kirjaimella alkavia tunteita keksitte?
Mitä S-kirjaimella alkavia iloisia asioita keksitte?

Kirjain ja kysymys -peli tarjoaa aivojumppaa sanoilla ja sanojen alkukirjaimilla, kuten monille tuttu Laiva on lastattu -leikki. Peliä voi soveltaa monin tavoin ryhmälle sopivaksi. Peliin kuuluu erilaisia aiheita sisältäviä kortteja sekä kirjainkortteja muistin tueksi. Peliä voi pelata myös bingon tapaan, kun tulostaa kaikille osallistujille kirjainbingoruudukon.

Vaikeammat kirjaimet (D, U, V, Y, Ä ja Ö) ja aiheet voi jättää pois, ainakin aluksi.


Kirjain ja kysymys -peli valkokankaalla

Pyydä osallistujia valitsemaan jokin kirjain. Kun kirjain on valittu, näytä ensimmäinen aihe. Keksikää yhdessä mahdollisimman monta aihetta vastaavaa sanaa, jotka alkavat näkyvissä olevalla kirjaimella.

Lataa ja heijasta


Kirjain ja kysymys -peli lattialla

Tulosta kirjaimet ja aiheet A4-kokoisina ja kiinnitä lattialle. Jaa ryhmä kahteen joukkueeseen. Ensimmäinen joukkue heittää kahta hernepussia ja valitsee näin toiselle joukkueelle aiheen ja kirjaimen. Toinen joukkue keksii mahdollisimman monta aihetta ja kirjainta vastaavaa sanaa minuutin aikana. Jokaisesta sanasta saa pisteen. Sen jälkeen vuoro vaihtuu.

Lataa ja tulosta

Vinkki: Voit kiinnittää lattialle joko aiheet tai kirjaimet. Silloin ryhmä päättää aiheen tai kirjaimen itse ja valitsee toisen hernepussia heittämällä.


Kirjain ja kysymys -peli pöydällä

Valmistelu

Tulosta valitsemasi kirjainkortit ja aihekortit. Kortit ovat tukevampia, jos ne tulostaa vahvalle paperille. Leikkaa kirjainkortit ulkoreunaa pitkin ja taita keskeltä. Jos kirjainkortit ovat ohutta paperia, pinon alle voi taitella pahvista tuen. Näkyvissä oleva kirjain toimii muistin tukena.

Pelaaminen

Sekoita kirjainkortit ja laita ne pinoon näkyville. Pelin nimen sisältävän kortin voi laittaa pinon päälle. Sekoita aihekorttipakka ja laita pino pöydälle tekstipuoli alaspäin. 

Ryhmän voi jakaa kahteen joukkueeseen. Ohjaaja kääntää aihekortin näkyville ja lukee sen ryhmälle. Sen jälkeen hän paljastaa ensimmäisen kirjaimen.

Molemmat joukkueet keksivät aihetta ja kirjainta vastaavia sanoja. Jos kukaan ei keksi vastausta, vaihdetaan toinen kirjain. Se joukkue, joka keksii enemmän sanoja, saa kirjaimen. Ohjaaja nostaa seuraavan aihekortin ja lukee sen.

Peliä jatketaan niin kauan kuin kirjaimia riittää. Lopuksi lasketaan, kumpi joukkue on saanut enemmän kirjaimia. 

Vaihtoehtoja
  • Kirjainkortin voi nostaa korista, laittaa esille pohdinnan ajaksi ja palauttaa takaisin koriin.
  • Kirjoita haluamasi kirjaimet tietokoneella Wheel of Names -onnenpyörään.
  • Peliä voi pelata niin, että jokainen kirjoittaa niin monta sanaa paperille kuin ehtii ja keksii sovitussa ajassa. 
  • Sanojen keksiminen on paljon helpompaa ilman kirjainkorttia. 
  • Keksikää yhdessä ihan omat säännöt.

Lataa ja tulosta


Kirjainbingo

Jokaiselle pelaajalle tulostetaan kirjainbingoruudukko. Ohjaaja laittaa aiheen näkyville joko pöydälle tai valkokankaalle. Jokainen pelaaja sanoo vuorotellen yhden aiheeseen liittyvän sanan. Samalla pelaaja voi rastittaa omasta ruudukostaan vastaukseksi keksimänsä sanan alkukirjaimen. Jos sanaa ei keksi, vuoro menee ohi. Kierroksen jälkeen aihe vaihtuu. Voittaja on se, joka saa koko ruudukon täyteen ensimmäisenä.

Lataa ja tulosta

Vinkki: Kirjainbingo on helpompi, jos ruudukon alarivin vaikeammat kirjaimet leikkaa pois.