Helpot heittopelit

Helpot heittopelit -sivulla on seurapelejä, joista löytyy mukavaa tekemistä sekä lapsille että varttuneemmalle väelle. Kokoa porukka ja laita peli pystyyn vaikka palvelutalossa!

Sivulle on tulossa lisää helppoja heittopelejä, mutta jo näistä peleistä saa peli-iloa pitkäksi aikaa:

  • Suuret setelit -peli
  • Maatilapeli
  • Väri ja muoto -peli

Vaikka ohjeet ovat suomeksi, pelit toimivat myös ruotsiksi ja englanniksi.


Näin teet toimivan heittopelin!

Heittopelit vaativat hieman valmistelua, mutta sen jälkeen pelituokion järjestäminen onnistuu vaivatta vuodesta toiseen. 

Pelin tulosteet kannattaa laminoida. Näin ne kestävät pitkään ja ovat sekä tukevia että liukkaita.

Pelaaminen on mukavampaa, kun tulosteet eivät liiku. Ne voi kiinnittää lattiaan tai kankaalle. Hyvin toimiva vaihtoehto on nahkeapintainen kerniliina. Sen päällä laminoidut kuvat pysyvät paikallaan ja nahkea pinta hidastaa hernepussien vauhtia sopivasti.

Heittopussiksi kannattaa hankkia tai ommella pieniä, erivärisiä pusseja, esimerkiksi 10 cm × 10 cm. Itse tehdyt pussit voi täyttää herneillä tai riisillä.


Suuret setelit -peli

Suuret setelit on helppo heittopeli, jossa pelaajat yrittävät rikastua, mutta rosvoon osuminen vie rahat. 

Tulostettavat tiedostot

Valmistelu

  • Asettele kuvat sopivalle etäisyydelle. Asettelu on jännittävä, kun rosvot, suuret setelit ja tähti ovat lähekkäin.
  • Tarvitset kuvien lisäksi kahdeksan pientä hernepussia tai vastaavaa esinettä (esim. tyhjiä kukkaroita ja lompakoita).
  • Mahdollinen rahanlaskija tarvitsee muistiinpanovälineet. Summat voi myös painaa mieleen ja harjoittaa samalla päässälaskutaitoa sekä lähimuistia.

Peliohje

Jokainen pelaaja heittää vuorollaan kahdeksan hernepussia kuvia kohti ja yrittää kerätä mahdollisimman paljon rahaa.

  • SETELI: Jos pelaaja osuu setelin kuvaan, hän saa rahaa setelin arvon verran.
  • ROSVO: Jos pelaaja osuu rosvoon, hän menettää heittovuorolla siihen mennessä keräämänsä rahat, joten jo heitetyt pussit kerätään pois. Pelaaja saa kuitenkin jatkaa heittämistä ja rahankeruuta, jos pusseja on vielä jäljellä.
  • TÄHTI: Jos pelaaja saa tähden, hän saa siihen mennessä kertyneet rahat tuplana ja voi lopettaa heittämisen. Toinen vaihtoehto on se, että pelaaja jatkaa heittämistä. Silloin voi käydä niin, että rosvo vie rahat. Jos rosvo ei vie rahoja, koko kierroksen rahat saa tuplata. Toisesta tähtiosumasta menettää tuplauksen.

Rahanlasku kannattaa tehdä sen jälkeen, kun pelaaja on heittänyt kaikki kahdeksan pussiaan, koska pussit saattavat liikuttaa toisiaan. Jos pussi koskettaa kahta seteliä, valitaan tarkempi osuma.

Peliä voi pelata esimerkiksi kolme kierrosta.

Vaihtoehtoja

  • Jos haluat käyttää leikkiseteleitä pistelaskun apuna, niin rahat kannattaa kuitenkin laskea ja antaa vasta heittovuoron lopuksi. Pelin lopussa jokainen voi laskea, kuinka äveriäs on.
  • Jos haluat käyttää pelissä pienempiä seteleitä, jätä vain suurimmat tulostamatta ja valitse pieniä seteleitä niiden sijaan.

Suuret setelit -pelin ovat kehittäneet Tiina Vieraankivi ja Sallu Heikkilä. Kiitos kuuluu myös pelejä testanneille ryhmille!


Maatilanpelin 2. kierroksen kuva: eläimien kuvia ja niistä saadut pisteet.

Maatilapeli

Maatilapeli on helppo heittopeli, jossa kolmen erilaisen heittokierroksen aikana selviää, millaisen maatilan kukin pelaaja saa. Tavoitteena on saada hieno maatila ja paljon pisteitä.

Tulostettavat tiedostot

Pelivälineet

Tarvitset kahdeksan pientä hernepussia, laminoidut tulosteet, muistiinpanovälineet ja kerniliinan alustaksi.

Peliohjeet

  • Jokaisella kierroksella pelaajat heittävät vuorollaan kahdeksan hernepussia ja yrittävät saada hyviä osumia.
  • Pisteet lasketaan, kun pelaaja on heittänyt kaikki pussinsa. Jos pussi koskettaa kahta tulostetta, valitaan tarkempi osuma.
  • Tulosteet vaihdetaan jokaisen kierroksen jälkeen.

1. kierros: maatilan koko

Ensimmäisellä kierroksella selviää, mikä on kunkin pelaajan maatilan koko hehtaareina. Järjestä luvut peräkkäin niin, että suurin luku on kauimpana.

2. kierros: maatilan eläimet

Toisella kierroksella selviää, mitä eläimiä maatilalla on. Eläinkuvia on 12 kappaletta. Tuhoeläimistä saa miinuspisteitä.

3. kierros: maatilan kasvit

Kolmannella kierroksella selviää, mitä kasveja maatilalla on. Kasvikuvia on runsaasti, joten niistä voi valita ryhmälle sopivat. Moniin ryhmiin sopiva kuvien määrä on 12. Myrskyistä ja pöpöistä saa miinuspisteitä.

Maatilapelin ovat kehittäneet Miina-Maria Laiho ja Päivi Viitamäki. Kiitos kuuluu myös pelejä testanneille ryhmille!


Väri ja muoto -pelin väri/muotosuora.

Väri ja muoto -heittopeli

Väri ja muoto -peli on helppo heittopeli, jonka sääntöjä ja pituutta eli pelikierrosten määrää on vaivatonta soveltaa ryhmän mukaan. Tarvitset vain pieniä hernepusseja, 4×4 laminoitua ja A4-kokoista kuviota sekä kerniliinan alustaksi.

Tulostettavat tiedostot

Vinkki: Pelin kuvat voi tehdä myös kartongista, jos väritulostinta ei ole.

Peliohje 1 (helpoin)

Jokainen pelaaja saa heittää vuorollaan 6 pussia kuvioita kohti. Pisteet lasketaan, kun pelaaja on heittänyt kaikki pussinsa.

Täydet pisteet eli 10 pistettä saa, jos osuu 4 pussilla kaikkiin 4 erilaiseen kuvioon ainakin kerran. Jos pussi koskettaa kahta kuviota, valitaan tarkempi osuma. Jos jokin kuvio puuttuu, niin jokaisesta osumasta saa 1 pisteen. Silloin voi saada enintään 6 pistettä.

Peliohje 2

Jokainen pelaaja saa heittää vuorollaan 6 pussia kuvioita kohti. Pisteet lasketaan, kun pelaaja on heittänyt kaikki pussinsa.

Täydet pisteet eli 10 pistettä saa, jos osuu 4 pussilla kaikkiin 4 erilaiseen kuvioon ainakin kerran. Jos pussi koskettaa kahta kuviota, valitaan tarkempi osuma.

Jos pelaaja huomaa heittovuoronsa aikana, että kaikkien kuvioiden kerääminen ei onnistu, hän voi muuttaa taktiikkaansa: pelaaja voi kerätä mahdollisimman monta samaa kuviota. Silloin jokaisesta osumasta esimerkiksi keltaiseen palloon saa 2 pistettä, joten pisteitä voi saada enintään 4×2 eli 8.

Peliohje 3 (vaativin)

Jokainen pelaaja saa 12 pussia: 3 sinistä, 3 keltaista, 3 punaista ja 3 vihreää. Tavoitteena on heittää vain 1 pussi kunkin kuvion päälle, ja lisäksi sininen pussi siniseen kolmioon, keltainen pussi keltaiseen ympyrään jne. Oikeanvärisen pussin pitää osua ainakin hieman kuvion päälle.

Pisteet lasketaan, kun pelaaja on heittänyt kaikki pussinsa. Jos kuvioon osuu 2 tai useampia pusseja, pisteitä ei tule, vaikka väri olisi oikea. Jos pussi koskettaa kahta kuviota, valitaan tarkempi osuma. Hyväksytystä osumasta saa 2 pistettä.

Kuvassa on esimerkki peliohjeen 3 pistelaskusta. Heittäjä sai tällä kierroksella tulokseksi 14 pistettä.

Helpot heittopelit: Väri ja muoto -pelin 3. peliohjeen pistelaskuesimerkki.

Väri ja muoto -heittopelin ovat kehittäneet Miina-Maria Laiho, Päivi Viitamäki ja Tiina Vieraankivi. Kiitos kuuluu myös pelejä testanneille ryhmille!


Hakusanat: Suuret setelit -peli, helppo peli, helpot heittopelit, rahojen laskeminen, ryhmätoiminta, päivätoiminta, palveluasuminen, pelejä varhaiskasvatukseen, viriketoiminta, heittopelit, seurapeli