Kettu lentää -aineisto

Suomalaiset kansansadut ovat osa kulttuuriamme ja ne elävät kaikenikäisten muistoissa. Kettu lentää -aineisto tarjoaa ideoita ja välineitä suomalaisten kansansatujen ja eläinsatujen käsittelyyn ryhmissä.

Aineisto sisältää ohjeen, kansansatuja selkokielellä, tehtäviä ja kysymyksiä sekä ideoita satujen kirjoittamiseen yhdessä. Lisäksi sivulla on erilaisia eläinaiheisia pelejä.


Kettu lentää -aineisto

Aineistoa voi käyttää yhteisen lukuhetken elävöittämiseen tai muuten vain, ryhmälle soveltuvalla tavalla.

Lukemista, tehtävää, keskusteltavaa

Kokemuksiin ja mielipiteisiin liittyvät kysymykset ja tehtävät herättävät kansansadut eloon tai tuovat lapsuuden satuhetkien muistot mieleen.

Kirjoitustehtäviä

Keksikää oma satu joko ryhmässä tai pareittain. Elävä mielikuva sadun alkutilanteesta rohkaisee kertojia. Myös sattuma saa mielikuvituksen lentoon. Kokeilkaa vaikka arpoa oma Sattuman saneleman sadun alku.

Sattuman saneleman sadun alku: Kuuro peikko ja vihainen kissa ompelivat hiirelle takkia.

Vinkkejä

  • Pitikö ryhmäsi kirjoitustehtävästä Sattuman sanelema satu? Silloin kannattaa kokeilla myös Talvista tarinaa.
  • Järjestäkää Saturaati. Valitkaa vuorotellen satu, joka luetaan ääneen. Keskustelkaa sadusta. Oliko satu tuttu? Millaisia tunteita tai ajatuksia satu herätti? Voisiko sadun loppu olla toisenlainen? Mikä oli sadun opetus kuuntelijoiden mielestä?
  • Valitkaa mieluinen kansansatu tai yhdessä kirjoitettu satu. Piirtäkää satu sarjakuvana, esittäkää se nukke- tai varjoteatterina tai näytelkää satu yhdessä.

Eläinaiheisia pelejä

Suomen eläimiä -kuvalotot ja muistipeli

Neljän kuvan (2×2) kuvalotto on helpompi ja nopeampi kuin yhdeksän kuvan (3×3) lotto. Kumpaankin lottoon kuuluu värikkäitä eläinkortteja sekä mustavalkoisia lottoalustoja.

Suomen eläimiä -kuvaloton esimerkki.

Lottotiedostoissa on mukana peliohje. Eläinkuvia voi käyttää myös muistipelinä ja esittelykortteina.

Maatilan eläimiä -dominot

Kuva + kuva -domino on helppo ja monille tuttu seurapeli. Kuvadominon säännöt on helpompi muistaa, jos tuplakortit jättää pois. Sääntöjä voi yksinkertaistaa myös niin, että sopiva määrä kortteja jaetaan pelaajille heti alussa. 

Maatilan eläindominon esimerkki.

Domino vaikeutuu ja siitä saa oivaa aivojumppaa, kun yhdistää kuvan ja sanan vuorotellen. Silloin peli harjoittaa sekä lähimuistia että keskittymiskykyä.

Arvaa mikä eläin -sananselityspeli

Sananselityspelin korteissa on suomalaisille tuttuja koti- ja villieläimiä.  Peliä voi helpottaa, jos rajaa sanoja esimerkiksi villieläimiin tai maatilan eläimiin.

Suomen eläimiä -sananselityspelin esimerkit: perhonen, hevonen, porsas.

Kuvavihjeet auttavat keksimään ratkaisun ja arvauksen voi esittää myös kuvaa osoittamalla.

Vinkki: Palkinnoksi voi antaa kansanruno-kortteja.


Satuja verkossa

Ryhmäkerran aikana voi myös lukea kansansatuja tai kuunnella tunnettuja sadunkertojia internetistä.


Eläinaiheisia värityskuvia

Aikuisten värityskirjat ovat muotia. Kuvien värittäminen auttaa keskittymään ja rauhoittaa mieltä. Värittäminen sopii myös ikäpolvien yhteiseen toimintaan.

Vihkoissa on Elina Vannisen piirtämiä kuvia ja runonsäkeitä. Tulosta vihkot tai vain haluamasi kuvat. 


Lisää eläinjuttuja

Kiinnostaako ryhmää eläimet? RyhmäRenki-sivustolta löytyy lisää eläinaiheisiä juttuja, kuten Eläimellistä elämää -kuvasarja, Lintubingo, Kalajuttuja ja Mikä eläin? -yhdyssanavisa.


Selkeä Suomi-sarja

Kettu lentää -aineisto kuuluu 10-osaiseen Suomi-sarjaan. Sarjan tarkoitus on edistää selkokirjallisuuden osallistavaa ja monipuolista käyttöä ryhmätoiminnassa.

Suomi-sarjan jokaiseen osaan sisältyy otteita Oppimateriaalikeskus Opikkeen julkaisemista selkokirjoista. Kettu lentää -aineiston sadut ovat kirjasta Kettu lentää 2.


Hakusanat: materiaalia ryhmänohjaukseen, ikäpolvitoiminta, tehtäviä äidinkielen tunneille, kansansatuja, kansansadut, selkokieli, satukaava, sattuman sanelema satu, sanataide, suomalaisia eläimiä, kuvapelit, helppo kuvalotto, Maatilan eläindomino, tekemistä viriketoimintaan, väritystehtäviä, värityskuvia