
Ota koppi ja kerro
Ota koppi ja kerro -sivulla on helppoja kysymyksiä, joihin voi vastata kyllä tai ei. Kun osallistujat kysyvät kysymyksiä toisiltaan, ryhmän keskinäinen vuorovaikutus lisääntyy. Ryhmää kiinnostavan kysymyksen jälkeen kannattaa antaa tilaa vapaamuotoiselle keskustelulle. Samalla osallistujat oppivat tuntemaan toisiaan paremmin.
Kysymykset voi tulostaa kortteina tai listoina. Digipelit sopivat sekä etäryhmiin että lähiryhmiin.
Ota koppi ja kerro -harjoitukset ovat syntyneet Aivoliiton Juttu-tupa-toiminnan ja RyhmäRengin yhteistyön tuloksena.
Ta lyra och berätta -frågor hittar du längst ner på sidan.

Ota koppi ja kerro -kysymykset tulosteena
Tulosta kysymyslistoja tai kysymyskortteja. Harjoitus on helpompi, jos tulostat kaikille samanlaisen kysymyslistan. Jos ryhmä tarvitsee paljon tukea, niin helpoin vaihtoehto on kortti.
Ota mukaan pehmeä pallo, lankakerä tai hernepussi puheenvuorojen jakamista varten. Esineen heitto sujuu parhaiten, kun sekä ryhmä että ohjaajat istuvat pöydän ympärillä ja pöydällä ei ole mitään ylimääräistä.
Laita kortit pinoon tai jaa ryhmälle kysymyslistoja. Ohjaaja antaa ensimmäisen vuoron heittämällä esineen valitsemalleen henkilölle. Tämä nostaa kysymyskortin tai valitsee kysymyksen listalta ja kysyy sen koko ryhmältä. Kaikki vastaavat nostamalla peukalon ylös tai alas. Anna tilaa aiheesta syntyvälle keskustelulle. Tämän jälkeen kysymyksen esittäjä valitsee seuraavan kysyjän heittämällä esineen eteenpäin.
Kysymyslistat
- Kysymyslistat 1 (10 sivua)
- Kysymyslistat 2 (10 sivua)
Kysymyskortit
- Kysymyskortit 1 (30 sivua)
- Kysymyskortit 2 (30 sivua)
- Tyhjä pohja
Vinkkejä:
- Etäryhmissä kysymyslistan voi jakaa osallistujien näytölle.
- Kysymyksiä voi käyttää vaikka joka ryhmäkerran alussa. Tuttu harjoitus keventää tunnelmaa ja aktivoi osallistujia.
- Kerro, että omia kysymyksiä saa keksiä. Koska osallistujat saattavat esittää myös henkilökohtaisia kysymyksiä, heille kannattaa kertoa, että vastaamisen sijasta voi sanoa “salaisuus”. Sopiva merkki tähän on etusormen vieminen huulille ja shhh-äänne.

Ota koppi ja kerro -kysymykset nettipelinä
Onnenpyörää voi pelata vaikka joka ryhmäkerran alussa. Tuttu harjoitus keventää tunnelmaa ja aktivoi osallistujia. Laatikkoleikki on sopiva, kun aikaa on tarkoitus käyttää enemmän.
12 kysymyksen onnenpyörä
- Juu vai ei 1
- Juu vai ei 2
- Juu vai ei 3
- Juu vai ei 4
- Juu vai ei 5
- Juu vai ei 6
- Juu vai ei 7
- Juu vai ei 8
- Juu vai ei 9
- Juu vai ei 10
- Juu vai ei 11
- Juu vai ei 12
- Juu vai ei 13
- Juu vai ei 14
- Juu vai ei 15
- Juu vai ei 16
- Juu vai ei 17
- Juu vai ei 18
- Juu vai ei 19
- Juu vai ei 20
32 kysymyksen laatikkoleikki
Vinkkejä etäryhmille
- Osallistujat voivat harjoitella Nosta kätesi -toimintoa.
- Jos näytön jakaminen ei onnistu, voit käyttää nettipeliä toisella laitteella ja näyttää kysymyksen kameran avulla.
Lisää juu vai ei -kysymyksiä
Vastaavia kysymyssarjoja löytyy myös seuraavista aiheista:

Ta lyra och berätta
Över 100 lätta frågor, som kan användas i form av kort, listor och nätspel
Ta lyra och berätta -frågor kan besvaras med antingen ja eller nej. Svaret kan också uttryckas genom gester. När deltagarna ställer frågor till varandra ökar den ömsesidiga interaktionen i gruppen. Efter en fråga som väcker intresse i gruppen är det bra att ge utrymme för ett fritt samtal. Samtidigt lär deltagarna känna varandra bättre.
Frågorna kan användas till exempel i början av varje möte. Den välbekanta övningen lättar upp stämningen och aktiverar deltagarna.
Ta lyra och berätta -frågorna har skapats genom ett samarbete mellan RyhmäRenki och Hjärnförbundets Pratkvarnen-verksamheten. Pratkvarnen är verksamhet avsedd för afatiska personer.

Utskrivbara Ta lyra och berätta -frågor
Om du skriver ut frågorna som kort eller listor kan deltagarna turas om genom att kasta en mjuk boll, ett garnnystan eller en ärtpåse till varandra.
Om gruppen behöver mycket stöd är kort det enklaste alternativet. Med en lista kan deltagarna själva välja vilka frågor de vill använda. Om du väljer en frågelista kan du skriva ut likadana listor till alla (enklare) eller olika listor till varje person.
Frågelistor och frågekort
- Frågelistor (10 sidor)
- Frågekort (30 sidor)
Ta lyra och berätta -nätspel
De här internetspelen innehåller samma frågor som utskrifterna. Varje lyckohjul har 12 frågor, och Öppna rutan -spel har 32. Öppna rutan -spelen tar därför längre tid, och deltagarna kan välja nästa rutans nummer.
Lyckohjul, 12 frågor
Snurra hjulet för att se vilka objekt som kommer härnäst.
- Ja eller nej 1
- Ja eller nej 2
- Ja eller nej 3
- Ja eller nej 4
- Ja eller nej 5
- Ja eller nej 6
- Ja eller nej 7
- Ja eller nej 8
- Ja eller nej 9
Öppna rutan, 32 frågor
Tryck på varje ruta för att öppna dem och avslöja objektet inuti.
Hakusanat: helppoja kysymyksiä ikäihmisille, tekemistä aikuisten afasiaryhmille, helppoja keskustelukortteja vanhuksille, tutustumiskysymyksiä, kysymyskortteja muistisairaille, tulostettavia keskustelukortteja, kysymyksiä puheterapiaan, kysymyksiä muistisairaiden viriketoimintaan, tutustumisharjoituksia, tekemistä aikuisten etäryhmiin, etäryhmätoiminta, lätta frågor, ja / nej -frågekort

