Ota koppi ja kerro

Ota koppi ja kerro -sivulla on helppoja kysymyksiä, joihin voi vastata kyllä tai ei. Kun osallistujat kysyvät kysymyksiä toisiltaan, ryhmän keskinäinen vuorovaikutus lisääntyy. Ryhmää kiinnostavan kysymyksen jälkeen kannattaa antaa tilaa vapaamuotoiselle keskustelulle. Samalla osallistujat oppivat tuntemaan toisiaan paremmin.

Kysymykset voi tulostaa kortteina tai listoina. Digipelit sopivat sekä etäryhmiin että lähiryhmiin.

Ota koppi ja kerro -harjoitukset ovat syntyneet Aivoliiton Juttu-tupa-toiminnan ja RyhmäRengin yhteistyön tuloksena.

På svenska. Ta lyra och berätta -frågor hittar du längst ner på sidan.


Juttu-tuvan juttusalkku - Ota koppi ja kerro - esimerkkejä suljetuista kysymyksista

Ota koppi ja kerro -kysymykset tulosteena

Tulosta kysymyslistoja tai kysymyskortteja. Harjoitus on helpompi, jos tulostat kaikille samanlaisen kysymyslistan. Jos ryhmä tarvitsee paljon tukea, niin helpoin vaihtoehto on kortti.

Ota mukaan pehmeä pallo, lankakerä tai hernepussi puheenvuorojen jakamista varten. Esineen heitto sujuu parhaiten, kun sekä ryhmä että ohjaajat istuvat pöydän ympärillä ja pöydällä ei ole mitään ylimääräistä.

Laita kortit pinoon tai jaa ryhmälle kysymyslistoja. Ohjaaja antaa ensimmäisen vuoron heittämällä esineen valitsemalleen henkilölle. Tämä nostaa kysymyskortin tai valitsee kysymyksen listalta ja kysyy sen koko ryhmältä. Kaikki vastaavat nostamalla peukalon ylös tai alas. Anna tilaa aiheesta syntyvälle keskustelulle. Tämän jälkeen kysymyksen esittäjä valitsee seuraavan kysyjän heittämällä esineen eteenpäin.

Kysymyslistat

Kysymyskortit

Vinkkejä:

  • Etäryhmissä kysymyslistan voi jakaa osallistujien näytölle.
  • Kysymyksiä voi käyttää vaikka joka ryhmäkerran alussa. Tuttu harjoitus keventää tunnelmaa ja aktivoi osallistujia.
  • Kerro, että omia kysymyksiä saa keksiä. Koska osallistujat saattavat esittää myös henkilökohtaisia kysymyksiä, heille kannattaa kertoa, että vastaamisen sijasta voi sanoa “salaisuus”. Sopiva merkki tähän on etusormen vieminen huulille ja shhh-äänne.

Nettipelin tunnus

Ota koppi ja kerro -kysymykset nettipelinä

Onnenpyörää voi pelata vaikka joka ryhmäkerran alussa. Tuttu harjoitus keventää tunnelmaa ja aktivoi osallistujia. Laatikkoleikki on sopiva, kun aikaa on tarkoitus käyttää enemmän.

12 kysymyksen onnenpyörä

32 kysymyksen laatikkoleikki

Vinkkejä etäryhmille

  • Osallistujat voivat harjoitella Nosta kätesi -toimintoa.
  • Jos näytön jakaminen ei onnistu, voit käyttää nettipeliä toisella laitteella ja näyttää kysymyksen kameran avulla.

Lisää juu vai ei -kysymyksiä

Vastaavia kysymyssarjoja löytyy myös seuraavista aiheista:


på svenska.

Ta lyra och berätta

Över 100 lätta frågor, som kan användas i form av kort, listor och nätspel

Ta lyra och berätta -frågor kan besvaras med antingen ja eller nej. Svaret kan också uttryckas genom gester. När deltagarna ställer frågor till varandra ökar den ömsesidiga interaktionen i gruppen. Efter en fråga som väcker intresse i gruppen är det bra att ge utrymme för ett fritt samtal. Samtidigt lär deltagarna känna varandra bättre.

Frågorna kan användas till exempel i början av varje möte. Den välbekanta övningen lättar upp stämningen och aktiverar deltagarna.

Ta lyra och berätta -frågorna har skapats genom ett samarbete mellan RyhmäRenki och Hjärnförbundets Pratkvarnen-verksamheten. Pratkvarnen är verksamhet avsedd för afatiska personer.


Ta lyra och berätta -frågelist.

Utskrivbara Ta lyra och berätta -frågor

Om du skriver ut frågorna som kort eller listor kan deltagarna turas om genom att kasta en mjuk boll, ett garnnystan eller en ärtpåse till varandra.

Om gruppen behöver mycket stöd är kort det enklaste alternativet. Med en lista kan deltagarna själva välja vilka frågor de vill använda. Om du väljer en frågelista kan du skriva ut likadana listor till alla (enklare) eller olika listor till varje person.

Frågelistor och frågekort


Internetspel.

Ta lyra och berätta -nätspel

De här internetspelen innehåller samma frågor som utskrifterna. Varje lyckohjul har 12 frågor, och Öppna rutan -spel har 32. Öppna rutan -spelen tar därför längre tid, och deltagarna kan välja nästa rutans nummer.

Lyckohjul, 12 frågor

Snurra hjulet för att se vilka objekt som kommer härnäst.

Öppna rutan, 32 frågor

Tryck på varje ruta för att öppna dem och avslöja objektet inuti.


Hakusanat: helppoja kysymyksiä ikäihmisille, tekemistä aikuisten afasiaryhmille, helppoja keskustelukortteja vanhuksille, tutustumiskysymyksiä,  kysymyskortteja muistisairaille, tulostettavia keskustelukortteja, kysymyksiä puheterapiaan, kysymyksiä muistisairaiden viriketoimintaan, tutustumisharjoituksia, tekemistä aikuisten etäryhmiin, etäryhmätoiminta, lätta frågor, ja / nej -frågekort