Helpot nettipelit

Helpot nettipelit -sivulla on selaimessa toimivia pelejä. Ne vaativat toimiakseen nettiyhteyden. Pelit sopivat itsenäisen aivojumpan ohella tietokoneen tai muun älylaitteen käytön harjoitteluun.

Pelejä voi pelata yksin tai pohtia vastauksia ryhmän kanssa. Pelejä voi pelata myös etäryhmissä, jos ohjaaja pystyy jakamaan näytön osallistujille.

Nettipelejä on myös muilla RyhmäRengin sivuilla. Nettipeli-avainsana ja nettipeli-kuva auttavat löytämään ne.

Nettipelin tunnus


Helppoja yhdistä tavut -pelejä

Yhdistä parit -wordwall-pelin esimerkki.

Tavupelissä yhdistetään kaksitavuisia sanoja.


Yhdistä sanat -pelejä

Tavut ovat menneet sekaisin. Yhdistä sanaparit.

KESKIVAIKEA: Sanojen tavut ovat menneet sekaisin. Ratkaise arvoitukset ja yhdistä sanat toisiinsa.

KESKIVAIKEA: Sanojen kirjaimet ovat menneet sekaisin. Ratkaise arvoitukset ja yhdistä sanat toisiinsa.

KESKIVAIKEA: Yhdistä säkeet toisiinsa.


Järjestä kirjaimet sanaksi

Helpot nettipelit: Järjestä kirjaimet sanaksi.

Sanojen kirjaimet ovat menneet sekaisin. Kun siirrät kirjaimen oikeaan paikkaan, se muuttuu värikkääksi. Jokaisessa pelissä on 1015 tehtävää.

HELPPO:

KESKIVAIKEA:


Yhdistä sana kuvaan

Yhdistä sana kuvaan -nettipeli.

Raahaa sanan vieressä oleva pampula oikeaan kuvan koloon.


Järjestä sanat lauseeksi

Järjestä sanat lauseeksi, mallikuva.

Järjestä sananlaskujen sanat oikeaan järjestykseen.

Järjestä sitaattien sanat oikeaan järjestykseen.


Piilosanat eli sanasokkelot

Piilosana-sanasokkelon esimerkki.

KESKIVAIKEA: Etsi sanasokkelosta sana ja valitse sen jälkeen oikea kuva. Sana voi olla vaakasuoraan tai pystysuoraan.


Muistipelit

Kuva 6 kortin muistipelistä.

Muistipelissä etsitään tuttuun tapaan kuvapareja ja treenataan lähimuistia.

HELPPO:

KESKIVAIKEA:


Oikein vai väärin? -pelit

Hämähäkillä on kahdeksan jalkaa. Oikein vai väärin?

KESKIVAIKEA: Liukuhihnalla kulkee yksi väittämä kerrallaan. Yksin tai porukalla voi miettiä, onko väittämä oikein vai väärin. Peli päättyy viiden virheen jälkeen. Jos virheitä ei tule, peli jatkuu, mutta samoja kysymyksiä tulee uudelleen.


Hirsipuu-pelit

Helpot nettipelit: Hirsipuu-pelin esimerkki.

KESKIVAIKEA: Hirsipuu-pelissä pelaajat ehdottavat kirjaimia. Jos kirjain sopii, se siirtyy katkoviivalle. Jos kirjain ei sovi, hirsipuuhun joutuminen lähestyy. Kaikissa peleissä on 10–15 tehtävää.

Eläimet

Sananlaskut

Vuodenajat

Juhlapäivät, liputuspäivät

Kalevala

Laulut

Useita iskelmäaiheisia hirsipuu-tehtäviä on Iskelmätähdet ja hitit -sivulla.


Tietovisat

Mikä on Suomen kansalliseläin? Susi, karhu, hirvi vai ilves?

KESKIVAIKEA: Tietovisoissa on 812 kysymystä, joihin on 4 vastausvaihtoehtoa. 

Luontoaiheiset ennätysvisat löytyvät Luontojuttuja-sivulta


Digitaaliset seurapelit -sivulla on lisää nettipelejä. Niitä voi pelata ryhmätapaamisessa, illanvietossa tai vaikka kahvipöydässä. Pelejä on myös muilla sivuilla. Kuvasymbolit auttavat niiden löytämisessä.

Seurapelien tunnukset


Nettipelit on tehty Wordwall-palvelun mallipohjien avulla. RyhmäRengin emäntä voi vaikuttaa pelien käytettävyyteen vain vähän, sisältöön sitäkin enemmän.

Hakusanat: helpot nettipelit, seurapelejä netissä, digitaalisia muistipelejä, helppoja digitaalisia pelejä, tietokonepelejä vanhuksille, nettipelejä ikäihmisille, harjoituspelejä, helppoja digipelejä