
Helpot nettipelit
Helpot nettipelit -sivulla on selaimessa toimivia pelejä. Ne vaativat toimiakseen nettiyhteyden. Pelit sopivat itsenäisen aivojumpan ohella tietokoneen tai muun älylaitteen käytön harjoitteluun.
Pelejä voi pelata yksin tai pohtia vastauksia ryhmän kanssa. Pelejä voi pelata myös etäryhmissä, jos ohjaaja pystyy jakamaan näytön osallistujille.
Nettipelejä on myös muilla RyhmäRengin sivuilla. Nettipeli-avainsana ja nettipeli-kuva auttavat löytämään ne.
Yhdistä parit -pelejä
HELPPO: Tavupelissä yhdistetään kaksitavuisia sanoja.
- Eläimet 1
- Eläimet 2
- Eläimet 3
- Linnut 1
- Linnut 2
- Kalat 1
- Kalat 2
- Kukat
- Sato
- Syksy
- Sauna
- Juhannus
- Joulu
- Talvi 1
- Talvi 2
KESKIVAIKEA: Sanojen tavut ovat menneet sekaisin. Ratkaise arvoitukset ja yhdistä sanat toisiinsa.
KESKIVAIKEA: Sanojen kirjaimet ovat menneet sekaisin. Ratkaise arvoitukset ja yhdistä sanat toisiinsa.
Järjestä kirjaimet sanoiksi
Sanojen kirjaimet ovat menneet sekaisin. Kun siirrät kirjaimen oikeaan paikkaan, se muuttuu värikkääksi. Jokaisessa pelissä on 10–15 tehtävää.
HELPPO:
- Villieläimiä
- Kotieläimiä
- Kaloja
- Lintuja
- Kukkia
- Vihanneksia
- Ruoka-aineita
- Juomia
- Herkkuja
- Joulu
- Talvi 1
KESKIVAIKEA:
- Lemmikkieläimiä
- Villieläimiä 2
- Kaloja 2
- Lintuja 2
- Lintuja 3
- Lintuja 4
- Hyönteisiä
- Kukkia 2
- Kukkia 3
- Ruokasanoja
- Leipiä
- Joulu
- Talvi 2
- Talvi 3
- Talvi 4
Järjestä sanat lauseeksi
Järjestä sananlaskujen sanat oikeaan järjestykseen.
- Eläinsananlaskut 1
- Eläinsananlaskut 2
- Sananlaskut 1
- Sananlaskut 2
- Sananlaskut 3
- Sananlaskut 4
- Sananlaskut 5
Piilosana-pelit
KESKIVAIKEA: Etsi sanasokkelosta sana ja valitse sen jälkeen oikea kuva. Sana voi olla vaakasuoraan tai pystysuoraan.
- Eläimiä 1
- Villieläimiä 2
- Villieläimiä 3
- Villieläimiä 4
- Lintuja 1
- Lintuja 2
- Kukkia
- Satoa 1
- Satoa 2
- Satoa 3
- Kahvilasanoja
Muistipelit
Muistipelissä etsitään tuttuun tapaan kuvapareja ja treenataan lähimuistia.
HELPPO:
KESKIVAIKEA:
Oikein vai väärin? -pelit
KESKIVAIKEA: Liukuhihnalla kulkee yksi väittämä kerrallaan. Yksin tai porukalla voi miettiä, onko väittämä oikein vai väärin. Peli päättyy viiden virheen jälkeen. Jos virheitä ei tule, peli jatkuu, mutta samoja kysymyksiä tulee uudelleen.
Hirsipuu-pelit
KESKIVAIKEA: Hirsipuu-pelissä pelaajat ehdottavat kirjaimia. Jos kirjain sopii, se siirtyy katkoviivalle. Jos kirjain ei sovi, hirsipuuhun joutuminen lähestyy. Kaikissa peleissä on 10–15 tehtävää.
Eläimet
Sananlaskut
Juhlapäivät
Laulut
- Lastenlauluvisa 1
- Lastenlauluvisa 2
- Kansanlauluvisa 1
- Kansanlauluvisa 2
- Joululauluvisa 1
- Joululauluvisa 2
- Joululauluvisa 3
Useita iskelmäaiheisia hirsipuu-tehtäviä on Iskelmätähdet ja hitit -sivulla.
Tietovisat
KESKIVAIKEA: Tietovisoissa on 8–12 kysymystä, joihin on 4 vastausvaihtoehtoa.
Ennätysvisat löytyvät Luontojuttuja-sivulta
Digitaaliset seurapelit -sivulla on lisää nettipelejä. Niitä voi pelata ryhmätapaamisessa, illanvietossa tai vaikka kahvipöydässä. Pelejä on myös muilla sivuilla. Kuvasymbolit auttavat niiden löytämisessä.
Nettipelit on tehty Wordwall-palvelun mallipohjien avulla. RyhmäRengin emäntä voi vaikuttaa pelien käytettävyyteen vain vähän, sisältöön sitäkin enemmän.
Hakusanat: helpot nettipelit, seurapelejä netissä, digitaalisia muistipelejä, helppoja digitaalisia pelejä, tietokonepelejä vanhuksille, nettipelejä ikäihmisille, harjoituspelejä, helppoja digipelejä