Sananselityspelit

Sananselityspelit-sivulla on kaikki RyhmäRengin tulostettavat sananselityspelit ja vastaavat sekä ideoita korttien monipuoliseen käyttöön.

Kortteja voi käyttää mm.

  • seurapelinä ja aivojumppana
  • sanojen ilmaisemiseen puhuen, piirtäen, äännellen tai näytellen
  • sanavaraston laajentamiseen
  • ryhmäkerran teeman käsittelyyn
  • muistojen herättelyyn
  • ryhmälle tärkeiden aiheiden puheeksi ottamiseen
  • erilaisten itseilmaisu- ja vuorovaikutustaitojen harjoitteluun.

Tulosta ryhmäsi valitsema tai ryhmäkerran teemaan sopiva aihepiiri. Voit yhdistellä eri aiheisia korttisarjoja tai poistaa osan korteista. Ota sanojen valinnassa huomioon osallistujien ikäpolvi, kulttuuri ja kielitaito.

Korttien valintaan vaikuttaa myös toiminnan tavoite tai tehtävänanto. Uni-, ruoka- ja liikuntateemat sopivat mm. aivoterveysaiheisiin vertaisryhmiin. Eri vuosikymmenten kortit sopivat muisteluun tai teemajuhliin. Eläinsanat ja keittiösanat toimivat hyvin, jos tehtävänä on antaa vihjeet näytellen ja äännellen.


Sananselityspelit, teemana vuosikymmenet: kellohame, letkajenkka, olkatoppaukset.

Tulostettavat kortit

Tulosta kortit riittävän paksulle paperille, jotta sana ei näy paperin läpi. Tulostusasetuksista kannattaa valita Sovita sivulle / Fit to page. Lähes kaikki RyhmäRengin sananselityskortit ovat samankokoisia, joten saat siistin pakan, vaikka sekoittaisit kortteja keskenään.

Teemalliset korttisarjat

Luonto: eläimet 1, eläimet 2, kasvit, kivet

Aivoterveys: liikunta, uni, ruoka (terveys, hauskat sanat, muistelu),

Muistelu: 50-luku, 60-luku, 70-luku, 80-luku, maatila 1, maatila 2, sauna

Vuodenajat: kevät, kesä, syksy, sadonkorjuu, talvi, talvinen ulkoilu ja urheilu

Vuotuisjuhlat: ystävänpäivä, pääsiäinen, vappu, juhannus, kekri, halloween, joulu

Sanonnat: sanonnat 1, sanonnat 2

Muut sanakortit: tarinasanat 1, tarinasanat 2, ammatit, keittiö, matkailu, musiikki, autoilu, pyöräily, veneily, kalastus

Kuvat ja sanat: viivapiirrokset 1, viivapiirrokset 2, viivapiirrokset 3, Piirrä – ääntele – näyttele -pelin kortit, urheilulajit, urheiluvälineet, Suomen eläimiä

Pelkät kuvat: symbolit, urheiluvälineet, Suomen eläimet

Tyhjät kortit omille sanoille

Tyhjiin pohjiin voi kirjoittaa sanoja, jotka liittyvät esimerkiksi ryhmälle tärkeisiin asioihin, lähiseutuun, murteisiin tai omaan yhteisöön. Ryhmää voi kannustaa keksimään sanoja kortin nostamisen sijasta.

Tyhjät pohjat: eläimet, kasvit, kivet, liikunta, uni, ruoka, keittiö, 50-luku, 60-luku, 70-luku, 80-luku, maatila, sauna, kevät, kesä, syksy, talvi, ystävänpäivä, pääsiäinen, vappu, juhannus, joulu, sanonnat, tarinasanat, ammatit, matkailu, musiikki, autoilu, pyöräily, veneily, kalastus


Selitä ja arvaa: Tässä on korva... ja siitä voi juoda kahvia... eikä se ole pieni.

Selitä ja arvaa sanoja

Jokainen selittää vuorollaan sanoja toisille niin, että hän ilmaisee kortissa lukevan sanan kiertoilmaisuin, toisin sanoin. Jos ryhmä pitää kilpailusta, niin osallistujat voivat kilpailla siitä, kuka keksii eniten sanoja. Silloin se, joka arvaa sanan, saa sanakortin itselleen. Lopuksi lasketaan, kuka sai eniten kortteja.

Sananselityspelit helpommin

  • Korttisarjoista voi valita helpoimmat ja tutuimmat sanat.
  • Sanoista voi tehdä 10–20 sanaa sisältävän listan kaikkien nähtäväksi. Pienessä ryhmässä voi levittää kortteja pöydälle. Selitettävät sanat valitaan siis rajatusta joukosta. Oikeaa korttia voi näyttää, jos puhe ei suju.
  • Selittämisen lisäksi osallistujat voivat käyttää eleitä, ilmeitä, ääniä ja piirtämistä.
  • Ryhmä voi auttaa esittämällä kysymyksiä, joihin voi vastata kyllä tai ei.
  • Valitse kortit, joissa on sanan lisäksi kuva.
  • Pyydä ryhmää arvaamaan vastaus yhteistyötä tekemällä ja unohtamaan kilpailu.
  • Rauhallinen ilmapiiri ja kiireetön pelitahti auttavat keskittymään.

Nostaa kissa pöydälle. Kantaa kortensa kekoon.

Selitä ja arvaa sanontoja

Tämä haastava sanonnanselityspeli erottaa jyvät akanoista. Kortit sisältävät tuttuja sanontatapoja, joita kutsutaan myös sanoilla fraasi tai idiomi. Ilmauksissa on vähintään kaksi sanaa.

Jos selitykset kaikuvat kuuroille korville, kannattaa ottaa kynä kauniiseen käteen, ottaa härkää sarvista ja piirtää sanonta mustalla valkoiselle. Arvailijoiden kannattaa kokeilla kepillä jäätä, meni syteen taikka saveen. Hiuksia ei kannata halkoa – samasta sanonnasta on erilaisia versioita.

Sanontakortit


Kysy ja arvaa: Onko se tavara? Onko se pehmeä?

Kysy ja arvaa

Kortin nostanut pelaaja ei selitä sanaa, vaan vastaa toisten kysymyksiin kyllä tai ei. Osallistujat kysyvät kysymyksiä vuorotellen. Vastauksen keksinyt saa nostaa seuraavan kortin.


Näyttele ja arvaa: kuvassa lapsi on nostanut kädet pään sivuun ja pitää sormia ylöspäin. Ajatuskuplassa on kani.

Näyttele ja arvaa

Osallistujat nostavat pinosta yhden kortin vuorotellen ja esittävät kortin aihetta elein ja ilmein, ilman sanoja. Ryhmä voi sopia, että ääntelykin käy. Toiset yrittävät arvata, mitä kortissa on. Jos ryhmä on iso, pelaamista kannattaa kokeilla pienryhmissä.

Näyttele ja arvaa -peliin sopivat erityisen hyvin Eläinsananselitykset 1, ammatit, keittiö ja Piirrä – ääntele – näyttele -pelin Näyttele-kortit (sekalaiset, liikunta).

Peliä voi pelata esittämällä yhdyssanoja pareittain. Silloin toinen esittää yhdyssanan alkuosaa ja toinen loppuosaa. Nämä pantomiimikortit löytyvät Yhdyssanavisat-sivulta.


Piirrä ja arvaa. Poika piirtää käärmettä valkotaululle.

Piirrä ja arvaa

Piirrä ja arvaa -peliin kannattaa valita helposti piirrettäviä sanoja tai kuvakortit, joista voi ottaa mallia. Piirrä ja arvaa toimii parhaiten pienessä ryhmässä. Yksi piirtää sanaa ja toiset yrittävät arvata, mitä piirros esittää.

Pelissä kannattaa käyttää reilun kokoista mustaa tussia, jotta kaikki näkevät piirroksen mahdollisimman selvästi. Muutaman henkilön ryhmässä A4-paperi riittää, isossa ryhmässä piirtäjä voi käyttää fläppi- tai valkotaulua.

Kokeilkaa vaikka näitä:  viivapiirrokset 1, viivapiirrokset 2, viivapiirrokset 3, symbolit, Piirrä – ääntele – näyttele -pelin Piirrä-kortit, urheilulajit, urheiluvälineet, Suomen eläimiä


Kuvaile, piirrä ja arvaa: päärynä, palmu, keuhkot.

Kuvaile, piirrä ja arvaa

Vaativaa Kuvaile, piirrä ja arvaa -peliä voi pelata kuvakorteilla. Osallistujia tarvitaan ainakin kaksi, kuvailija ja piirtäjä. Kuvailija kääntyy istumaan selkä piirtäjää päin. Hän kuvailee kortin kuvaa tai aihetta ja piirtäjä piirtää kuvailun mukaan esimerkiksi fläppitaululle. Piirtäjä ja muut mahdolliset osallistujat yrittävät arvata, mitä kuva esittää.

Jos ryhmä ei arvaa millään, niin kuvailija voi kääntyä. Silloin piirtäjän ohjaaminen on helpompaa.

Kuvaile, piirrä ja arvaa -kortit


Helppo kuvaile ja arvaa

Kokoa postikortteja, muistipelin kortteja, kuvakorttipakkoja tai lehdestä leikattuja kuvia. Voit käyttää myös Piirrä – ääntele – näyttele -pelin kortteja, urheiluvälineitä tai Suomen eläimiä.

Jaa kuvia pienryhmille, ja pyydä ryhmää levittämään kymmenen kuvaa pöydälle. Vuorotellen jokainen ryhmän jäsen valitsee mielessään jonkin kuvan ja antaa siitä toisille vihjeitä. Toiset arvaavat, mistä kuvasta on kyse. Kun oikea kuva on keksitty, se korvataan uudella kuvalla, ja vuoro vaihtuu.


Valitse ja kerro: Korin sain -74 ja ensimmäinen autoni oli keltainen Datsun 100A ja sillä...

Valitse ja kerro

Sanat voivat herättää muistoja tai niiden avulla voi sanoittaa toiveita. Muistelussa toimivat hyvin korttisarjat 50-luku, 60-luku, 70-luku ja 80-luku. Voit kokeilla myös sauna– ja maatila-aihetta (maatila 1, maatila 2). Toiveiden tai kuulumisten kertomiseen sopivat korttisarjat eri vuodenajoista tai vuotuisjuhlista.

Levittäkää yhdessä kortteja näkyville. Mukana voi olla tyhjiä kortteja, joihin osallistujat voivat kirjoittaa puuttuvia sanoja.

Kerro tehtävä (voit kirjoittaa tehtävän paperille korttien viereen), ja pyydä osallistujia poimimaan muutamia kortteja. Valinnan jälkeen osallistujat voivat kertoa, miksi valitsivat juuri kyseiset kortit.

Esimerkkejä tehtävistä

  • Kesäsanat: Valitse yhdessä parin kanssa 2–3 sanaa, jotka kertovat kesätoiveistanne. / Valitse 2–3 sanaa, joiden avulla haluat kertoa viime kesästäsi.
  • 50-luvun sanat: Valitse 2–3 sanaa, jotka kertovat jotain sinusta 50-luvulla. / Valitse sana, joka tuo mieleesi tapahtuman tai tarinan, jonka haluat kertoa toisillekin.

Tarinasanat: sirkus, mörkö, täti.

Sanoista tarinaksi

Vaihtoehto 1: Ryhmä voi tehdä yhteisen ketjutarinan. Jokainen nostaa vuorollaan kortin ja jatkaa yhteistä tarinaa liittämällä siihen lauseen tai virkkeen, jossa kortin sana esiintyy. Ohjaaja tai joku ryhmästä voi kirjoittaa tarinan ylös.

Ketjutarinan voi aloittaa jakamalla osallistujille tyhjiä kortteja ja pyytämällä heitä kirjoittamaan sanoja. Näin ryhmä pääsee luomaan tarinaa alusta saakka.

Vaihtoehto 2: Pyydä pareja nostamaan 5–10 korttia ja keksimään sanojen innoittama lyhyt tarina. Tarinan voi myös näytellä toisille.

Tarinasanat-kortit


Vinkkejä

  • Etkö jaksa tulostaa? Kuva + sana -kortteja voi ostaa valmiina. Hanki Junior Alias tai vilkaise esimerkiksi Tiger-kaupan pelit.
  • Kaipaako ryhmäsi haastetta ja nopeutta? Tutustu Alias-peliin ja sen ohjeisiin.
  • RyhmäRengin tunnesanoilla voi harjoitella tunteiden ilmaisua ja tunnistamista.

Hakusanat: sananselitys, tulostettava sananselityspeli, sanaselitys, sanaselityspeli, sana-arvauspeli, kuvaselitys, kuvanselityspeli, elepeli, Alias-peli, Alias-lautapeli, kerro ja arvaa, piirrä ja arvaa, selitä ja arvaa, arvaa mikä sana, arvaa mitä ajattelen