Sadepäivän sisäpelit

Sadepäivän sisäpelit -sivulla on sekä perinnepelejä että uusia tuttavuuksia. Näissä peleissä korostuu pelaamisen ilo, ei keskusteluun kannustaminen.

Perinteisiä pelejä on pelattu välitunneilla, salaa koulutuntien aikana sekä sadesäällä kotona ja mökeillä. Perinnepeleistä on selkeät ohjeet, ja mukana on myös helpotettuja versioita.

Uudet pelit tarjoavat peli-iloa helppoa tasoa kaipaaville.

  • Kivi-paperi-sakset
  • Laivanupotus
  • Ristinolla ja ysiristinolla
  • Jätkänshakki
  • Mökki
  • Eestaas-peli
  • Huippunoppa
  • Ota ja anna -noppapeli
  • Numeropalapeli
  • Yhdeksän luvun muistipeli

Sivun loppupuolella on linkkejä uusiin ja vanhoihin peleihin.


Kivi-paperi-sakset-pelin eteneminen kuviona.

Kivi-paperi-sakset

Piristävä käsipeli kahdelle jonkin muun pelin aloittajan ratkaisemiseen

Aluksi molemmilla pelaajilla on käsi nyrkissä. He laskevat yhteen ääneen kolmeen ja samalla heilauttavat kättään. Kolmosella kumpikin tekee kädellään kiven, paperin tai sakset.

  • Kivi (käsi nyrkissä) voittaa sakset, koska saksilla voi leikata kiveä.
  • Paperi (sormet levitettynä) voittaa kiven, koska kiven voi peittää paperilla.
  • Sakset (kaksi sormea) voittaa paperin, koska saksilla voi leikata paperia.

Jos leikkijät tekevät saman eleen, tulos on tasapeli.


Laivanupotus-pelin ruudukko, jossa laivat ja osumat merkitty.

Laivanupotus

Perinteinen kaksinpeli, jota voi pelata myös bingotyylillä ryhmän kanssa

Laivanupotus tunnetaan myös nimillä shippaus, merisotapeli ja laivastopeli.

Pelissä käytetään ruudukkoa, jonka koko on 10 × 10. Ruudukon jokaisen ruudun voi paikantaa koordinaattien avulla. Sarakkeet merkitään kirjaimin A–J ja rivit numeroin 1–10. Ruudukon voi tulostaa valmiina tai piirtää ruutupaperille.

Ruudukon lisäksi pelaamiseen tarvitaan kyniä. Laivojen merkitsemiseen on selkeintä käyttää lyijykynää, jolloin osumien ja hutien merkitsemiseen voi käyttää mustaa tussia.

Haastava laivanupotus kahdelle pelaajalle

Perinteisessä laivanupotuspelissä on kaksi pelaajaa, jotka yrittävät tuhota toistensa laivaston. Paripeli vaatii lähimuistia ja päättelytaitoa. Pelitilanne pitää järjestää niin, että pelaajat voivat pitää ruudukkonsa piilossa toisiltaan.

Vinkki: Laivanupotusta voi pelata erilaisilla säännöillä ja ruudukoilla. Kokeile vaikka 6 × 6 -ruudukkoa ja nopanheittoa. Katso lisää vinkkejä esim. Wikipediasta.

Helppo laivanupotus ryhmälle

Helppoa versiota laivanupotuspelistä voi pelata ryhmän kanssa kuin bingoa. Pelaajat voivat merkitä omat laivansa itse tai valita valmiin peliruudukon. Ruudukkoa ei tarvitse piilotella.

Ohjaaja tai ryhmän edustaja arpoo koordinaatit joko nettipelillä tai lappuja nostamalla. Pelaajat merkitsevät vain osumat. Voittaja on pelaaja, jonka laiva tai laivoja jää pinnalle viimeiseksi.


Ristinollan ja Ysiristinollan peliruudukot täytettynä.

Ristinolla ja Ysiristinolla

Helppo ja tuttu ristinolla sekä haastava ysiristinolla kahdelle pelaajalle

Ristinolla-peliin tarvitaan vain paperia ja kyniä. Pelissä on 3 × 3 ruudun alue, johon pelaajat piirtävät vuorotellen oman merkkinsä, rastin tai nollan. Tavoitteena on saada kolme omaa merkkiä pysty-, vaaka- tai vinosuoraan. Peli päättyy tasapeliin, jollei toinen pelaaja tee virhettä.

Ysiristinolla on haastavampi versio, jossa täytetään 9 × 9 ruudun aluetta. Tätä varten voi tulostaa valmiita ruudukoita.


Jätkänshakki-pelin ruudukko puumerkkeineen.

Jätkänshakin ohje

Perinteinen jätkänshakki kahdelle pelaajalle

Jätkänshakki-pelissä pelaajat piirtävät vuorotellen ruudukkoon oman puumerkkinsä, joko rastin tai ympyrän. Tavoitteena on saada viisi tai seitsemän omaa puumerkkiä samalle pysty-, vaaka- tai vinoriville. Peliin tarvitaan vain ruutuvihko ja kyniä.

Vinkki: Erikokoisia tulostettavia ruudukoita on Väritystehtäviä-sivulla.


Mökkipelin ruudukko ja pelin alku.

Mökki-pelin ohje

Perinteinen mökki-peli 2–3 pelaajalle

Mökki-pelissä pelaajat yrittävät vallata mahdollisimman monta pelialueen ruutua rakentamalla seiniä. Peliin tarvitaan vain ruutuvihko ja kyniä.

Vinkki: Erikokoisia tulostettavia ruudukoita on Väritystehtäviä-sivulla.


Eestaas-noppapeli kahdelle pelaajalle.

Eestaas-peli

Tosi helppo noppapeli kahdelle pelaajalle

Tarvitset

  • yhden nopan
  • yhden pelinappulan
  • tulostetun pelilaudan.

Peliohje

  • Pelaajat istuvat vastakkain, oman maalinsa edessä.
  • Pelinappula asetetaan pelilaudan keskellä olevaan lähtöruutuun.
  • Pelaajat heittävät noppaa vuorotellen ja liikuttavat samaa pelinappulaa silmäluvun verran omaa maaliaan kohti. Nappula liikkuu edestakaisin.
  • Voittaja on se, joka onnistuu kuljettamaan pelinappulan omaan maaliinsa.

Huippunoppa-pelilauta.

Huippunoppa

Tosi helppo noppapeli 2–4 pelaajalle

Jaa jokaiselle pelaajalle oma tuloste. Jokainen heittää vuorollaan yhtä noppaa ja värittää yhden ruudun, joka on oikean silmäluvun kohdalla. Kynä voi kiertää nopan mukana. Ruudut väritetään alhaalta ylöspäin. Se, joka saavuttaa ensimmäisenä yhden huipuista, on voittaja.


Ota ja anna -noppapeli.

Ota ja anna -noppapeli

Helppo noppapeli 4–8 pelaajalle

Tarvitset

  • yhden nopan
  • pelaajien peliohjeen, jonka voit tulostaa jokaiselle tai kierrättää yhtä ohjetta
  • 5–6 pelimerkkiä jokaiselle pelaajalle.

Pelimerkit voivat olla kiviä, käpyjä, nappeja ym. Pelaaminen on sujuvaa, jos noppa ja pelimerkit ovat reilun kokoisia ja niihin on helppo tarttua.

Peliohje

  • Jaa pelimerkit ja ohjeet pelaajille. Voit myös kierrättää yhtä ohjetta ja noppaa tarjottimella.
  • Jokainen pelaaja heittää vuorollaan noppaa. Nopan silmäluku kertoo, mitä pelaajan tulee tehdä. Kun ohje tulee tutuksi, lähimuistia voi haastaa pelaamalla ilman ohjetta.
  • Ennen pelin alkua kannattaa sopia, koska peli loppuu. Voittaja voi olla ensimmäinen, joka pääsee eroon kaikista pelimerkeistään tai peliä voi jatkaa, kunnes pelimerkkejä on jäljellä vain yhdellä pelaajalla.

Käytännön vinkkejä pelaamiseen antoivat Tiina Vieraankivi ja Miina-Maria Laiho.

Tulostettavat ohjeet


Numeropalapelin peliruudukko.

Numeropalapeli

Helppo yksinpeli monille tutulla ohjeella

Oletko pelannut punavalkoista liukupalapeliä, jonka tavoitteena on saada palojen luvut 1–15 järjestykseen? Tämä on kyseisen pelin helpompi versio.

Peliä varten tarvitsen alustan, johon on piirretty 4 × 3 -kokoinen ruudukko. Lisäksi tarvitaan purkkien kansia tai pahvinpaloja, joissa on luvut 1–10.

Luvut asetetaan epäjärjestyksessä ruudukon päälle. Pelin tavoitteena on järjestää luvut pienimmästä suurimpaan liu’uttamalla paloja tyhjien ruutujen kautta.

Vinkki: Haastetta peliin saa lukujen määrää lisäämällä ja ruudukkoa kasvattamalla. Perinteisessä pelissä (kuva) liikkumavaraa on vain yhden ruudun verran.

Liukupalapelin kuva Suomen kansallismuseon kokoelmista.


Yhdeksän luvun muistipeli.

Yhdeksän luvun muistipeli

Helppo peli 2–3 pelaajalle

Pelaamiseen tarvitaan luvut 1–9 sellaisessa muodossa, että ne on helppo kääntää. Luvut voi kirjoittaa vaikka säilykepurkkien kansien alle tai paksuun pahvinpalaan. Luvut asetetaan pöydälle 3 × 3 -muodostelmaan niin, että luvut ovat pöytää vasten.

Tavoitteena on kääntää luvut esiin suuruusjärjestyksessä, ykkösestä alkaen, omalla vuorolla. Toinen pelaajista aloittaa kääntämään lukuja. Hän saa jatkaa kääntämistä, jos ensimmäinen luku sattuu olemaan 1. Jos luku on jokin muu, pelaaja kääntää sen piiloon, ja vuoro vaihtuu. Kun jompikumpi pelaajista löytää ykkösen, hän saa jatkaa kääntämistä niin kauan, kun järjestys menee oikein. Lukujen paikkoja kannattaa painaa mieleen, kun luvut ovat näkyvillä.

Voittaja on pelaaja, joka onnistuu kääntämään vuorollaan kaikki luvut alkaen ykkösestä ja päätyen yhdeksään.

Vinkki: Peliä voi vaikeuttaa lukuja lisäämällä.


Linkkivinkkejä

Finna- ja Doria-arkistopalveluista voi tulostaa nostalgisia lautapelejä sääntöinen. Peleistä voi valita ryhmän kanssa kiinnostavimman, vaikka Mylly-, Tonttu-, Autoretkeily– tai Salpausselän hiihto -pelin.

Kaipaako ryhmäsi enemmän liikunnallista tekemistä? Jos olet Instagramissa, seuraa käyttäjänimeä bewegen.is.leven. Tilillä julkaistaan liikkumiseen kannustavia, helppoja ja hauskoja videovinkkejä erityisesti hoivakoteihin.

Lisää pelejä RyhmäRenki-sivustolla


Hakusanat: vanhoja perinnepelejä, perinneleikit, ideoita vanhusten viriketoimintaan, jätkänshakki, jätkänshakin ohjeet, mökki, mökin ohjeet, laivanupotus, laivanupotuspelin ohjeet, ristinollan ohjeet